poniedziałek, 31 marca 2014

Kuriozalny ranking o transporcie publicznym Poznania

Opublikowany przez Pismo Samorządu Terytorialnego Wspólnota "ranking samorządów z najlepszą komunikacją" (http://www.wspolnota.org.pl/aktualnosci/aktualnosc/kielce-z-najlepsza-komunikacja-w-polsce/) zawiera wiele nieścisłości i nieprawdziwych informacji.

Rankingi rankingami a jaka jest rzeczywistość? Otóż 100 procent autobusów MPK Poznań, jakie na co dzień każdy może zaobserwować na ulicach naszego miasta, to pojazdy w stu procentach niskopodłogowe; ich średni wiek nie przekracza 6 lat. Stawia to Poznań wśród ogólnopolskich liderów, jeśli chodzi o nowoczesność taboru autobusowego.

Statystyczny wiek nowych i wciąż modernizowanych tramwajów nie przekracza 22 lat, a co trzeci tramwaj ma niską podłogę. To powód do satysfakcji choć marzy się nam, żeby wszystkie tramwaje miały niską podłogę. 

W rankingu pisma „Wspólnota” zbadano 19 miast, ale tylko w 16 miastach jest komunikacja tramwajowa. Jego autorzy poszli na skróty. Wszystkie dane wrzucili do jednego worka. To i tak nie tłumaczy skąd wziął się średni, liczony łącznie dla autobusów i tramwajów, wiek wynoszący 26 lat? 

Żaden profesjonalny ranking dotyczący komunikacji miejskiej nie łączy tramwajów i autobusów w statystykach, bo czas użytkowania tramwajów jest nieporównywalny do okresu eksploatacji autobusów. Takie dane podaje się zawsze z osobna, bo inaczej kształtują się w miastach, w których jest tylko autobus, a inaczej w tych, w których jeździ i autobus i tramwaj. 

Co z tego wynika?
Otóż każdy może sporządzić ranking biorąc dane "z kapelusza" i publikować takie oceny w poważnych mediach.

Miasto Poznań wystąpi do Pisma Wspólnota o sprostowanie nieprawdziwych informacji z rankingu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz