piątek, 4 kwietnia 2014

tramwaje linii: 4, 5, 6, 7, 13, 17, 18 wrócą na rondo Rataje w poniedziałek 7 kwietnia – dzień wcześniej niż planowano

Informuję o powrocie tramwajów linii: 4, 5, 6, 7, 13, 17 i 18 na swoje stałe trasy w dniu 7 kwietnia (poniedziałek). Jest to związane z wcześniejszym zakończeniem prac przy remoncie rozjazdu na rondzie Rataje.
Ponadto informuję, że od poniedziałku tramwaje linii 12 i 14 będą kursować objazdem przez rondo Kaponiera w terminach:
  • od piątku 11 kwietnia (godz. 20) do poniedziałku 14 kwietnia (godz. 4.00)
  • od piątku 25 kwietnia (godz. 20) do poniedziałku 28 kwietnia (godz. 4.00)
W pozostałe dni robocze tramwaje linii numer 12 i 14 będą kursować przez cały dzień przedłużeniem trasy PST od Mostu Teatralnego do Dworca Zachodniego.
linia nr 19 nie będzie kursować w niedziele.

czwartek, 3 kwietnia 2014

RT6n1 (TATRA)

W konsorcjum CKD Tatra i FPS H. Cegielski zakupiono dziesięć częściowo-niskopodłogowych tramwajów typu RT6N1. Wagony budowane w Czechach, a później w poznańskiej Fabryce Pojazdów Szynowych H. Cegielski, dotarły do Poznania w latach 1997-98. Tatry oznaczono numerami 401 - 410.

Jeden z pojazdów został zmodernizowany przez Moderntrans Poznań.





środa, 2 kwietnia 2014

Wzmocnienie transportu publicznego przed oraz po meczu Lech – Jagiellonia

W sobotę (5 kwietnia) na Inea Stadionie przy ulicy Bułgarskiej o godzinie 20.30 rozpocznie się mecz piłkarskiej T-Mobile Ekstraklasy pomiędzy Lechem Poznań a Jagiellonią Białystok. Żeby ułatwić kibicom dotarcie na stadion i powrót do domu Zarząd Transportu Miejskiego wprowadzi zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.

KOMUNIKACJA AUTOBUSOWA I TRAMWAJOWA PRZED MECZEM:
  • nastąpi wzmocnienie bardziej pojemnymi autobusami na liniach nr: 45, 50, 63 i 91;
  • na linii tramwajowej numer 1 zostaną wykonane 2 dodatkowe kursy od ronda Starołęka do Stadionu Miejskiego o godz.: 19.13 i 19.33,
  • na linii tramwajowej nr 6 trasa zostanie wydłużona do Junikowa od kursu o godz. 18.51 z Miłostowa aż do zakończenia meczu,
  • na linii tramwajowej numer 13 zostaną wykonane dwa dodatkowe kursy od ronda Rataje do Stadionu Miejskiego: o godz. 19.16 i 19.36,
  • na linii tramwajowej nr 15 zostaną wykonane dwa dodatkowe kursy z os. Sobieskiego o godz. 19.05 i 19.25;ponadto trasa linii „15” zostanie wydłużona do Junikowa od kursu z os. Sobieskiego o godz. 16.55 aż do zakończenia meczu
  • dodatkowo uruchomiona zostanie tramwajowa linia nr 30 na trasie: MARCINKOWSKIEGO – 27 Grudnia –  Fredry –  Most Teatralny – Rondo Kaponiera – Bałtyk –  STADION MIEJSKI. Odjazdy z przystanku Marcinkowskiego zaplanowane są na godz.: 18.57, 19.13, 19.21 i 19.37.

             KOMUNIKACJA AUTOBUSOWA I TRAMWAJOWA PO MECZU:
  • nastąpi wzmocnienie komunikacji autobusowej na liniach nr: 45, 50, 63 i 91;
  • nastąpi wzmocnienie komunikacji tramwajowej na liniach nr: 1, 6, 13 i 15
 BILETY Bilet lub karnet na mecz: Lech – Jagiellonia nie upoważnia do bezpłatnego przejazdu środkami komunikacji miejskiej organizowanymi przez ZTM. Informujemy, że na wszystkich liniach kursujących w dniu meczu obowiązuje taryfa opłat ZTM Poznań. Pasażerowie zobowiązani są do posiadania ważnego biletu na przejazd.

źródło: ZTM Poznań

wtorek, 1 kwietnia 2014

Zmiany w komunikacji miejskiej z uwagi na 7 Poznań Półmaraton - 6 kwietnia

Informujemy, że w niedzielę 6 kwietnia z uwagi na 7 POZNAŃ PÓŁMARATON wprowadzone zostaną zmiany w komunikacji miejskiej i podmiejskiej.
  • od pierwszych kursów do startu biegaczy (godzina 10.00), ze względu na zamknięcie dla ruchu ulicy abpa Baraniaka, zmienione zostaną trasy autobusów linii nr 57 i 84
  • na około 1,5 godziny przed startem, zawieszone zostanie kursowanie autobusów linii nr 52 i 97
  • zmienionymi trasami kursować będą autobusy linii nr 54, 57, 65, 71, 74, 76, 84, 90, 512 i 603
  • na ulicy Piłsudskiego ruch autobusów linii nr 55, 62, 65, 66, 81, 92 i 96 odbywać się będzie dwukierunkowo po jezdni północnej
  • trasy linii tramwajowych nie ulegną zmianie - w miejscach przecinania się tras z półmaratonem zorganizowane zostaną tzw. "śluzy" umożliwiające przejazd


ZMIANY OD PIERWSZYCH KURSÓW DO ROZPOCZĘCIA PÓŁMARATONU O GODZINIE 10.00
(zamknięcie dla ruchu fragmentu ulicy abpa Baraniaka)

Linia nr 
ŚRÓDKA DWORZEC – Jana Pawła II – rondo Rataje – Zamenhofa – Piłsudskiego – Inflancka – Bobrzańska (powrót Wiatraczna) – Chartowo – abpa Dymka – Browarna – Światopełka – Warszawska –MOGILEŃSKA
Na trasie objazdu w kierunku Mogileńskiej autobusy linii nr 57 zatrzymywać się będą na przystankach:
  • Baraniaka i Rondo Rataje – przystanki stałe na ulicy Jana Pawła II
  • Piłsudskiego i Os.Oświecenia – przystanki stałe na ulicy Piłsudskiego
  • Inflancka – przystanek stały na ulicy Inflanckiej
  • Milczańska – przystanek stały na ulicy Bobrzańskiej
  • Krzywoustego n/ż, Os.Czecha, Piaśnicka i Os.Tysiąclecia I – przystanki stałe na ulicy Chartowo
Na trasie objazdu w kierunku Dworca Śródka autobusy linii nr 57 zatrzymywać się będą na przystankach:
  • Chartowo, Os.Tysiąclecia I, Piaśnicka i Os.Czecha – przystanki stałe na ulicy Chartowo
  • Os.Lecha III i Os.Lecha I – przystanki stałe na ulicy Wiatracznej
  • Inflancka, Os.Oświecenia i Piłsudskiego – przystanki stałe na ulicy Piłsudskiego
  • Rondo Rataje – przystanek stały na ulicy Jana Pawła II

Linia nr 
RATAJE DWORZEC – Zamenhofa –… – M1 Centrum Handlowe – Szwajcarska – Kurlandzka – Chartowo – Wiatraczna (powrót Bobrzańska) – Inflancka – Piłsudskiego – rondo Rataje – Jana Pawła II – ŚRÓDKA DWORZEC
Na trasie objazdu w kierunku Dworca Śródka autobusy linii nr 84 zatrzymywać się będą na przystankach:
  • Piaśnicka i Os.Czecha – przystanki stałe na ulicy Chartowo
  • Os.Lecha III i Os.Lecha I – przystanki stałe na ulicy Wiatracznej
  • Inflancka, Os.Oświecenia i Piłsudskiego – przystanki stałe na ulicy Piłsudskiego
  • Rondo Rataje – przystanek stały na ulicy Jana Pawła II
Na trasie objazdu w kierunku Dworca Rataje autobusy linii nr 84 zatrzymywać się będą na przystankach:
  • Baraniaka i Rondo Rataje – przystanki stałe na ulicy Jana Pawła II
  • Piłsudskiego i Os.Oświecenia – przystanki stałe na ulicy Piłsudskiego
  • Inflancka – przystanek stały na ulicy Inflanckiej
  • Milczańska – przystanek stały na ulicy Bobrzańskiej
  • Krzywoustego n/ż, Os.Czecha i Piaśnicka – przystanki stałe na ulicy Chartowo



ZMIANY WPROWADZANE NA OKOŁO 1,5 GODZINY PRZED ROZPOCZĘCIEM PÓŁMARATONU O GODZINIE 10.00
 (po przebiegnięciu ostatniego zawodnika następować będzie stopniowe przywracanie stałych tras)

Linia nr 
Od około godziny 8.30 na czas Półmaratonu – kursowanie linii zawieszone
  
Linia nr 
FRANOWO – Szwajcarska – Szwedzka (wjazd w obu kierunkach na pętlę przy przystanku tramwajowym „Szwedzka”) – Krzywoustego – Ługańska – Szczepankowo – … – SPŁAWIE
Na trasie objazdu w obu kierunkach autobusy linii nr 54 zatrzymywać się będą na przystanku Szwedzka  (na pętli przy przystanku tramwajowym „Szwedzka”)

Linia nr 
Po stałej trasie
Przejazd ulicą Piłsudskiego w obu kierunkach jezdnią północną.
Autobusy jadące jezdnią północną ulicy Piłsudskiego w kierunku ulicy Inflanckiej, zatrzymywać się będą na wysokości przystanków Piłsudskiego i Os.Oświecenia
Przejazd ulicą abpa Dymka w obu kierunkach jezdnią południową.
Autobusy jadące jezdnią południową ulicy abpa Dymka w kierunku ulicy Chartowo, zatrzymywać się będą na wysokości przystanku Biała Góra

Linia nr 
Po stałej trasie
Przejazd ulicami abpa Dymka i abpa Baraniaka (tj. od ulicy Szwajcarskiej do ulicy Jana Pawła II) w obu kierunkach jezdnią południową.
Autobusy jadące jezdnią południową ulicy abpa Dymka i ulicy abpa Baraniaka w kierunku ulicy Jana Pawła II,zatrzymywać się będą na wysokości przystanków Biała Góra  oraz Chartowo, Wiankowa, Wołkowyska i Katowicka n/ż

Linia nr 
Po stałej trasie
Przejazd ulicą Piłsudskiego w obu kierunkach jezdnią północną.
Autobusy jadące jezdnią północną ulicy Piłsudskiego w kierunku ulicy Inflanckiej, zatrzymywać się będą na wysokości przystanków Piłsudskiego i Os.Oświecenia

Linia nr 
RATAJE DWORZEC – Zamenhofa - Piłsudskiego – Inflancka – Bobrzańska (powrót Wiatraczna) – Żegrze – Unii  Lubelskiej – Obodrzycka – Forteczna – STAROŁĘKA
 Autobusy jadące jezdnią północną ulicy Piłsudskiego w kierunku ulicy Inflanckiej, zatrzymywać się będą na wysokości przystanków Piłsudskiego i Os.Oświecenia
Na trasie objazdu w kierunku Starołęki autobusy linii nr 65 zatrzymywać się będą na przystankach:
  • Inflancka – przystanek stały na ulicy Inflanckiej
  • Milczańska – przystanek stały na ulicy Bobrzańskiej
  • Żegrze III, Żegrze II i Żegrze I – przystanki stałe na ulicy Żegrze
  • Obodrzycka – przystanek tymczasowy na ulicy bez nazwy łączącej ulicę Unii Lubelskiej z ulicą Obodrzycką
Na trasie objazdu w kierunku Dworca Rataje autobusy linii nr 65 zatrzymywać się będą na przystankach:
  • Obodrzycka – przystanek tymczasowy na ulicy bez nazwy łączącej ulicę Unii Lubelskiej z ulicą Obodrzycką
  • Żegrze I, Żegrze II i Żegrze III – przystanki stałe na ulicy Żegrze
  • Os.Lecha II i Os.Lecha I – przystanki stałe na ulicy Wiatracznej
  
Linia nr 
Po stałej trasie
Przejazd ulicą Piłsudskiego w obu kierunkach jezdnią północną.
Autobusy jadące jezdnią północną ulicy Piłsudskiego w kierunku ulicy Inflanckiej, zatrzymywać się będą na wysokości przystanków Piłsudskiego i Os.Oświecenia
Przejazd ulicą Szwajcarską w obu kierunkach jezdnią zachodnią.
Autobusy jadące jezdnią zachodnią ulicy Szwajcarskiej w kierunku ulicy Dymka, zatrzymywać się będą na wysokości przystanku Os.Rusa/Szpital

Linia nr 
OS.WICHROWE WZGÓRZE – Murawa – … – Robocza – Fabryczna – 28 Czerwca 1956 r. – Czechosłowacka – Łozowa – 28 Czerwca 1956 r. – OS.DĘBINA
Na trasie objazdu w kierunku Os.Dębina autobusy linii nr 71 zatrzymywać się będą na przystankach:
  • Traugutta – przystanek stały (T) na ulicy 28 Czerwca 1956 r. przed ul. Hetmańską
  • HCP, Wspólna i Poznań Dębiec – przystanki stałe (T) na ulicy 28 Czerwca 1956 r.
  • Łozowa – przystanek tymczasowy na ulicy Łozowej
Na trasie objazdu w kierunku Os.Wichrowe Wzgórze autobusy linii nr 71 zatrzymywać się będą na przystankach:
  • Poznań Dębiec, Wspólna, HCP i Traugutta – przystanki stałe (T i A) na ulicy
    28 Czerwca ‘56 r.

Linia nr 
DWORZEC SOBIESKIEGO – Stróżyńskiego – Opieńskiego –…– Szelągowska – Garbary – Estkowskiego – Wyszyńskiego – rondo Śródka – Jana Pawła II – RATAJE DWORZEC
 Na trasie objazdu w kierunku Dworca Rataje autobusy linii nr 74 zatrzymywać się będą na przystankach:
  • Małe Garbary – przystanek stały na ulicy Estkowskiego
  • Katedra – przystanek stały na ulicy Wyszyńskiego
  • Rondo Śródka, Baraniaka i Rondo Rataje – przystanki stałe na ulicy Jana Pawła II
 Na trasie objazdu w kierunku Os.Sobieskiego autobusy linii nr 74 zatrzymywać się będą na przystankach:
  • Rondo Rataje i Baraniaka – przystanki stałe na ulicy Jana Pawła II
  • Rondo Śródka i Katedra – przystanki stałe na ulicy Wyszyńskiego

Linia nr 
OS.DĘBINA – 28 Czerwca ‘56r. – Łozowa – Czechosłowacka - 28 Czerwca 1956 r. – Wierzbięcice – Królowej Jadwigi – Krzywoustego – RONDO RATAJE
Na trasie objazdu w kierunku Ronda Rataje (bez wjazdu na dworzec) autobusy linii nr 76 zatrzymywać się będą na przystankach:
  • Poznań Dębiec, Wspólna, HCP, Traugutta, Pamiątkowa i Kosińskiego – przystanki stałe (T i A) na ulicy 28 Czerwca 1956 r.
  • Rynek Wildecki – przystanek stały (T) na ulicy Wierzbięcice
  • Półwiejska i AWF – przystanki stałe na ulicy Królowej Jadwigi
  • Serafitek – przystanek stały na ulicy Krzywoustego
  • Rondo Rataje - przystanek stały na ulicy Krzywoustego (przy stacji benzynowej)
Na trasie objazdu w kierunku Os.Dębina autobusy linii nr 76 zatrzymywać się będą na przystankach:
  • AWF, Półwiejska – przystanki stałe na ulicy Królowej Jadwigi
  • Kosińskiego, Pamiątkowa, HCP, Traugutta (przed Hetmańską), Wspólna i Poznań Dębiec – przystanki stałe (T i A) na ulicy 28 Czerwca 1956 r.
  • Łozowa – przystanek tymczasowy na ulicy Łozowej

Linia nr 
Po stałej trasie
Przejazd ulicą Piłsudskiego w obu kierunkach jezdnią północną.
Autobusy jadące jezdnią północną ulicy Piłsudskiego w kierunku ulicy Inflanckiej, zatrzymywać się będą na wysokości przystanków Piłsudskiego i Os.Oświecenia

Linia nr 
ŚRÓDKA DWORZEC – Jana Pawła II – abpa Baraniaka – Chartowo – Kurlandzka – (wjazd pod szpital w drodze powrotnej) – Szwajcarska - M1 CENTRUM HANDLOWE
Przejazd ulicą abpa Baraniaka w obu kierunkach jezdnią południową.
Autobusy jadące jezdnią południową ulicy abpa Baraniaka w kierunku ulicy Jana Pawła II, zatrzymywać się będą na wysokości przystanków istniejących: Chartowo, Wiankowa, Wołkowyska i Katowicka n/ż

Linia nr 
DWORZEC SOBIESKIEGO – Stróżyńskiego –…– Garbary – Estkowskiego – Wyszyńskiego – rondo Śródka – Jana Pawła II – RONDO RATAJE (bez wjazdu na dworzec)
Na trasie objazdu w kierunku Ronda Rataje autobusy linii nr 90 zatrzymywać się będą na przystankach:
  • Małe Garbary – przystanek stały na ulicy Estkowskiego
  • Katedra – przystanek stały na ulicy Wyszyńskiego
  • Rondo Śródka, Baraniaka i Rondo Rataje – przystanki stałe na ulicy Jana Pawła II
Na trasie  objazdu w kierunku Os.Sobieskiego autobusy linii nr 90 zatrzymywać się będą na przystankach:
  • Rondo Rataje i Baraniaka – przystanki stałe na ulicy Jana Pawła II
  • Rondo Śródka i Katedra – przystanki stałe na ulicy Wyszyńskiego
  
Linia nr 
Po stałej trasie
Przejazd ulicą Piłsudskiego w obu kierunkach jezdnią północną.
Autobusy jadące jezdnią północną ulicy Piłsudskiego w kierunku ulicy Inflanckiej, zatrzymywać się będą na wysokości przystanków Piłsudskiego i Os.Oświecenia

Linia nr 
Po stałej trasie
Przejazd ulicą Piłsudskiego w obu kierunkach jezdnią północną.
Autobusy jadące jezdnią północną ulicy Piłsudskiego w kierunku ulicy Inflanckiej, zatrzymywać się będą na wysokości przystanków Piłsudskiego i Os.Oświecenia

Linia nr 
Od około godziny 8.30 na czas Półmaratonu – kursowanie linii zawieszone

źródło:

Tarpan na Motor Show 2014



Podczas tegorocznych targów Motor Show można obejrzeć Maserati Ghibli, Porsche Macan, Rolls-Royce'a Wraith, Alfa Romeo 4C, Infiniti Q50, a wśród nich także Tarpana 239D. W pierwszym dniu największego w Polsce święta motoryzacji, empekowski zielony podnośnik koszowy wystąpił podczas promocji książki „Od Tarpana do Volkswagena”.

Na co dzień pojazd służy do wykonywania prac na wysokościach z możliwością podnoszenia do 9 metrów. Podnośnik typu P-100 ma udźwig 150 kg. Mimo sędziwego wieku nadal służy miastu, dlatego nie mogło go zabraknąć podczas premiery publikacji. „Od Tarpana do Volkswagena” to bogato ilustrowany zbiór wspomnień o czasach, gdy w Antoninku produkowane były tarpany. O latach świetności Fabryki Samochodów Rolniczych, o sukcesach samochodów produkowanych w Poznaniu i o wydarzeniach, które doprowadziły do tego, że dzisiaj w przy ul. Warszawskiej montowane są volkswageny opowiadają pracownicy fabryki, a także ci, którzy na co dzień korzystali z tarpanów” – czytamy w opisie książki. 

Publikację, z dołączoną płytą DVD, można nabyć w trakcie trwania targów na stoisku Wydawnictwa Miejskiego Posnania, które znajduje się w hali nr 5 albo w internetowym sklepie wydawnictwa.


źródło: 

Od dzisiaj remont na Ratajach

Torowisko w rondzie Rataje remontowane było w całości w 1976 roku. Od tego czasu rozjazd od strony ul. Kórnickiej naprawiany był tylko we fragmentach. Przed 4 laty wymieniliśmy tam na przykład zwrotnice. 
Tymczasem przez to ruchliwe rondo, w ciągu jednej tylko doby odbywają się 992 przejazdy tramwajowe. Przy takiej eksploatacji rozjazdy są już w bardzo kiepskim stanie. Obserwujemy też  pęknięcia szyn, widzimy, że mocowania są niepewne, a podłoże niestabilne. 

Ponieważ dalsze użytkowanie nie gwarantuje pełnego bezpieczeństwa, nawet przy ograniczeniu prędkości, od 1 kwietnia służby torowe MPK Poznań przystąpią do wymiany najbardziej zużytych rozjazdów na rondzie Rataje od strony ulicy Kórnickiej.

Wymianie podlegać będzie nawierzchnia stalowa (zwrotnice, krzyżownice i szyny) oraz podsypka tłuczniowa. Przy okazji wyprostowany zostanie tor w kierunku wyjazdu w stronę ul. Zamenhofa. Roboty nie spowodują perturbacji w ruchu samochodowym na rondzie, wstrzymana zostanie jedynie komunikacja tramwajowa pomiędzy rondem i węzłem przy ul. Kórnickiej. Planowane zakończenie prac - 7 kwietnia.


źródło: MPK Poznań

poniedziałek, 31 marca 2014

Kuriozalny ranking o transporcie publicznym Poznania

Opublikowany przez Pismo Samorządu Terytorialnego Wspólnota "ranking samorządów z najlepszą komunikacją" (http://www.wspolnota.org.pl/aktualnosci/aktualnosc/kielce-z-najlepsza-komunikacja-w-polsce/) zawiera wiele nieścisłości i nieprawdziwych informacji.

Rankingi rankingami a jaka jest rzeczywistość? Otóż 100 procent autobusów MPK Poznań, jakie na co dzień każdy może zaobserwować na ulicach naszego miasta, to pojazdy w stu procentach niskopodłogowe; ich średni wiek nie przekracza 6 lat. Stawia to Poznań wśród ogólnopolskich liderów, jeśli chodzi o nowoczesność taboru autobusowego.

Statystyczny wiek nowych i wciąż modernizowanych tramwajów nie przekracza 22 lat, a co trzeci tramwaj ma niską podłogę. To powód do satysfakcji choć marzy się nam, żeby wszystkie tramwaje miały niską podłogę. 

W rankingu pisma „Wspólnota” zbadano 19 miast, ale tylko w 16 miastach jest komunikacja tramwajowa. Jego autorzy poszli na skróty. Wszystkie dane wrzucili do jednego worka. To i tak nie tłumaczy skąd wziął się średni, liczony łącznie dla autobusów i tramwajów, wiek wynoszący 26 lat? 

Żaden profesjonalny ranking dotyczący komunikacji miejskiej nie łączy tramwajów i autobusów w statystykach, bo czas użytkowania tramwajów jest nieporównywalny do okresu eksploatacji autobusów. Takie dane podaje się zawsze z osobna, bo inaczej kształtują się w miastach, w których jest tylko autobus, a inaczej w tych, w których jeździ i autobus i tramwaj. 

Co z tego wynika?
Otóż każdy może sporządzić ranking biorąc dane "z kapelusza" i publikować takie oceny w poważnych mediach.

Miasto Poznań wystąpi do Pisma Wspólnota o sprostowanie nieprawdziwych informacji z rankingu.